Ce poti face ca sa te odihnesti bine in fiecare noapte?

Somnul este un element fundamental pentru sanatatea organismului. Te intinzi in pat si te gandesti ca o sa dormi cat de mult poti, dar cand capul tau atinge perna, ochii ti se deschid ca niste farfurii.

Atunci cand este intrerupt, acesta afecteaza capacitatea de concentrare, controlul impulsurilor si chiar si sistemul imunitar, care are rolul de a regla sistemul de aparare al organismului, poate fi dereglat.

Insomnia este o problema frecventa in timpul verii din cauza caldurii excesive din timpul noptii, iar faptul ca dormim mai bine sau mai rau are un impact asupra sanatatii noastre mai mare decat credem, asa ca un somn bun este esential.

De fapt, la nivel fizic, lipsa odihnei provoaca oboseala, scaderea atentiei si a concentrarii, o gandire lenta si iritabilitate, dar la nivel psihologic poate duce la probleme mai grave, cum ar fi dezvoltarea depresiei si a anxietatii din cauza imposibilitatii de a dormi.

Sa aruncam o privire la cateva sfaturi care sa te ajute nu numai sa adormi, ci si sa dormi bine si sa fii plin de energie.

Alege cu grija patul si salteaua

Primul lucru de care trebuie sa te ocupi pentru a avea un somn linistit tine de patul din dormitor si de saltea.

In cazul in care nu dormi pe salteaua potrivita, acest lucru poate reduce calitatea somnului, iar tu nu vei avea suficienta energie pentru urmatoarea zi.

Alege un pat de dormitor dintr-un material rezistent si o saltea de calitate, care sa nu-ti provoace dureri de spate si de gat. Salteaua trebuie sa aiba un nivel potrivit de rigiditate, cu un continut ferm, pentru a-ti oferi sustinere.

Stabileste un program fix de somn

Un alt sfat pentru tratarea insomniei implica trezirea la aceeasi ora, in fiecare zi. Stabilirea unui program fix de somn iti va antrena organismul sa se trezeasca constant, de aceea nu trebuie sa-l neglijezi.

Chiar daca este tentant sa dormi mai mult in weekend, daca suferi de insomnie, ar fi indicat sa ai un program fix al orelor de culcare si de trezire.

Somnul ar trebui sa fie de cel putin 7-8 ore pe noapte, astfel incat sa te trezesti odihnit si gata de treaba.

Atentie! Somnul din timpul zilei nu ajuta intotdeauna organismul, pentru ca iti intrerupe rutina de somn de pe timpul noptii.

Aeriseste camera in care dormi

Pentru a dormi linistit pe timpul noptii, aeriseste bine dormitorul sau camera de zi inainte de culcare, dar si dimineata, cand te trezesti. Pentru a putea preveni si trata insomniile, aerul curat este extrem de important.

Evita consumul bauturilor energizante

Pentru a putea sa te odihnesti corespunzator pe timpul noptii, este indicat sa eviti consumul cafelei si al altor bauturi energizante, cel putin cu cateva ore inainte de somn.

De pilda, efectele cafeinei pot dura cateva ore, de aceea sansele de a-ti afecta somnul sunt destul de mari. In ceea ce priveste alcoolul, nu uita ca desi are un rol sedativ, in acelasi timp iti stimuleaza organismul, deci te poti trezi mai obosit decat te-ai culcat.

Fa exercitii fizice

Fa cat mai multe exercitii fizice in mod regulat. Acestea iti pot imbunatati calitatea somnului si durata lui, asa ca nu evita mersul la sala.

Totusi, specialistii nu recomanda sportul inainte de a dormi, deoarece poate avea un efect contrar, stimuland prea mult organismul.

Incearca sa faci exercitii fizice cu cel putin 3-4 ore inainte de somn, iar daca nu esti fanul salii de fitness sau nu iti place sa alergi pe banda, o plimbare de seara de cel putin 30 de minute va fi binevenita.

Creeaza un mediu confortabil pentru odihna

Insomnia se poate trata si prin crearea unui mediu propice pentru odihna. Astfel, trebuie sa controlezi lumina, temperatura si nivelul de zgomot din incapere, inainte de a adormi.

In acest sens, patul trebuie sa fie confortabil, temperatura normala si televizorul oprit. Nu-ti verifica nici telefonul odata ce te-ai asezat in pat – mai bine citesti cateva pagini dintr-o carte mai putin incitanta si mai degraba plictisitoare.

Gaseste tehnici de reducere a stresului

Este important sa te deconectezi mental de evenimentele zilei. De multe ori, capul nostru este concentrat pe probleme, pe lucrurile pe care le mai avem de facut sau pe stresul provocat de unele examene daca esti student.

Pentru a te izola de aceste griji, poti recurge la un dus relaxant, o cina usoara, inchiderea telefonului mobil sau pur si simplu sa citesti ceva usor putin inainte de a merge la culcare.

Micul exercitiu de a respira incet si de a te concentra asupra aerului inspirat si expirat poate fi de mare ajutor. Tehnici precum 4-7-8 (inspiri timp de patru secunde, mentii timp de sapte secunde si expiri timp de opt secunde) te vor ajuta sa iti incetinesti ritmul cardiac si sa elimini anxietatea.

Plantele medicinale precum musetelul, valeriana sau infuziile mixte pot fi folosite pentru a te ajuta sa adormi. Exista plante, cum ar fi floarea pasiunii, roinita, floarea de tei sau menta, care pot fi administrate sub forma de infuzii sau, daca preferi, te poti adresa farmacistului.

In farmacii exista produse fitoterapeutice cu cantitati standardizate din aceste plante pentru a asigura o performanta mai buna si o actiune de durata mai mare.

Acestea sunt mici sfaturi care pot fi puse in aplicare cu usurinta si care iti vor permite sa eviti noptile lungi de nesomn, fie din cauza caldurii de vara, a grijilor din viata de zi cu zi sau a anxietatii provocate de problemele pe care le ai.